Jednou z výhod, která bývá často zmiňována v souvislosti s elektromobilitou, je její ekologičnost. Jak to ve skutečnosti je? Jsou elektrická auta ekologická?
Elektromobilita zažívá boom
V roce 2016 se uvádělo, že téměř 30 % celkových emisí oxidu uhličitého v Evropské unii je produkováno dopravou. Řešení této problematiky v podobě elektromobility se tak skloňuje stále častěji. Může ale taková změna být skutečně pro životní prostředí přínosem?
Úvahy o ekologii se zaměřují poněkud zjednodušeně na jeden z nejvýraznějších kladů elektrických aut, jimž je provoz. Platí sice, že souladu s nařízením Evropské komise by již v roce 2035 měla být auta se spalovacími motory zakázána, ale na tuto problematiku je zapotřebí nahlížet komplexněji.
Hlavním argumentem pro postupné zavádění aut na elektrický pohon je ochrana před globálním oteplováním v důsledku lidmi způsobených emisí skleníkových plynů, hlavně oxidu uhličitého CO2. Průměrný elektromobil střední velikosti za dobu své životnosti vyprodukuje přibližně 90 g CO2 ekv./km. V případě auta se spalovacím motorem je to 253 g/km.
Konvenční spalovací motory navíc produkují částice, které se usazují v plicích a přecházejí do krevního oběhu. Jsou tak velmi škodlivé pro lidské zdraví. Zvláště to platí pro auta ve stáří 30 a více let, která stále po současných silnicích jezdí.
Elektromobily jsou v provozu ekologické, ale co výroba?
Stejně tak jsou klasické automobily nadměrně hlučné. Až dosud by se tedy mohlo jevit, že zastánci „zelené“ elektromobility mají objektivní pravdu. U elektromobilů se však stále primárně posuzuje jejich vliv na člověka a na životní prostředí až v provozu.
Zaměřit se ale musíme i na to, co se děje předtím, než se elektromobil vůbec má šanci dostat na silnici. Elektřina, která ho pohání, stále částečně pochází z fosilních zdrojů. V tomto bodě je v rámci objektivity ale nutné zároveň uvést, že Česko by bylo v případě přechodu na tento zdroj méně závislé na dovozu fosilních paliv. Zdroje energie jsou v tuzemsku dostupné.
Rovněž výroba baterií je extrémně ekologicky náročná. Suroviny pro výrobu baterií se těží a transportují na velké vzdálenosti. Uvádí se tak, že výroba baterie do elektromobilu spotřebuje dokonce o 75 % víc energie než výroba obyčejného dieslového auta.
Celá otázka má tak mnoho rovin a musíme na ni umět nahlédnout z více úhlů. Paušální prosazení elektromobilů nemusí být tak křišťálově dokonalým řešením, jak se na první pohled zdá.
Comments